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1. यह मलिकिसिदक शालेम का राजा, और परमप्रधान परमेश्वर का याजक, सर्वदा याजक बना रहता है; जब इब्राहीम राजाओं को मारकर लौटा जाता था, तो इसी ने उस से भेंट करके उसे आशीष दी।उत्पत्ति 14:17-20
1. For this Melchizedek, king of Salem, priest of the Most High God, met Abraham returning from the slaughter of the kings and blessed him,
2. इसी को इब्राहीम ने सब वस्तुओं का दसवां अंश भी दिया: यह पहिले अपने नाम के अर्थ के अनुसार, धर्म का राजा है।
2. and to him Abraham apportioned a tenth part of everything. He is first, by translation of his name, king of righteousness, and then he is also king of Salem, that is, king of peace.
3. जिस का न पिता, न माता, न वंशावली है, जिस के न दिनों का आदि है और न जीवन का अनत है; परन्तु परमेश्वर के पुत्रा के स्वरूप ठहरा।।
3. He is without father or mother or genealogy, having neither beginning of days nor end of life, but resembling the Son of God he continues a priest forever.
4. अब इस पर ध्यान करो कि यह कैसा महान था जिस को कुलपति इब्राहीम ने अच्छे से अच्छे माल की लूट का दसवां अंश दिया।उत्पत्ति 14:19-20
4. See how great this man was to whom Abraham the patriarch gave a tenth of the spoils!
5. लेवी की संतान में से जो याजक का पद पाते हैं, उन्हें आज्ञा मिली है, कि लोगों, अर्थात् अपने भाइयों से चाहे, वे इब्राहीम ही की देह से क्यों न जन्में हां, व्यवस्था के अनुसार दसवां अंश लें।गिनती 18:21
5. And those descendants of Levi who receive the priestly office have a commandment in the law to take tithes from the people, that is, from their brothers, though these also are descended from Abraham.
6. पर इस ने, जो उन की वंशावली में का भी न था इब्राहीम से दसवां अंश लिया और जिसे प्रतिज्ञाएं मिली थी उसे आशीष दी।उत्पत्ति 14:19-20
6. But this man who does not have his descent from them received tithes from Abraham and blessed him who had the promises.
7. और उस में संदेह नहीं, कि छोटा बड़े से आशीष पाता है।
7. It is beyond dispute that the inferior is blessed by the superior.
8. और यहां तो मरनहार मनुष्य दसवां अंश लेते हैं पर वहां वही लेता है, जिस की गवाही दी जाती है, कि वह जीवित है।
8. In the one case tithes are received by mortal men, but in the other case, by one of whom it is testified that he lives.
9. तो हम यह भी कह सकते हैं, कि लेवी ने भी, जो दसवां अंश लेता है, इब्राहीम के द्वारा दसवां अंश दिया।
9. One might even say that Levi himself, who receives tithes, paid tithes through Abraham,
10. क्योंकि जिस समय मलिकिसिदक ने उसके पिता से भेंट की, उस समय यह अपने पिता की देह में था।।उत्पत्ति 14:19-20
10. for he was still in the loins of his ancestor when Melchizedek met him.
11. तक यदि लेवीय याजक पद के द्वारा सिद्धि हो सकती है (जिस के सहारे से लोगों को व्यवस्था मिली थी) तो फिर क्या आवश्यकता थी, कि दूसरा याजक मलिकिसिदक की रीति पर खड़ा हो, और हारून की रीति का न कहलाए?भजन संहिता 110:4
11. Now if perfection had been attainable through the Levitical priesthood (for under it the people received the law), what further need would there have been for another priest to arise after the order of Melchizedek, rather than one named after the order of Aaron?
12. क्योंकि जब याजक का पद बदला जाता है? तो व्यवस्था का भी बदलना अवश्य है।
12. For when there is a change in the priesthood, there is necessarily a change in the law as well.
13. क्योंकि जिस के विषय में ये बातें कही जाती हैं कि वह दूसरे गोत्रा का है, जिस में से किसी ने वेदी की सेवा नहीं की।
13. For the one of whom these things are spoken belonged to another tribe, from which no one has ever served at the altar.
14. तो प्रगट है, कि हमारा प्रभु यहूदा के गोत्रा में से उदय हुआ है और इस गोत्रा के विषय में मूसा ने याजक पद की कुछ चर्चा नहीं की।उत्पत्ति 49:10, 1 इतिहास 5:2, यशायाह 11:1
14. For it is evident that our Lord was descended from Judah, and in connection with that tribe Moses said nothing about priests.
15. ओर जब मलिकिसिदक के समान एक और ऐसा याजक उत्पन्न होनेवाला था।भजन संहिता 110:4
15. This becomes even more evident when another priest arises in the likeness of Melchizedek,
16. जो शारीरिक आज्ञा की व्यवस्था के अनुसार नहीं, पर अविनाशी जीवन की सामर्थ के अनुसार नियुक्त हो तो हमारा दावा और भी स्पष्टता से प्रगट हो गया।
16. who has become a priest, not on the basis of a legal requirement concerning bodily descent, but by the power of an indestructible life.
17. क्योंकि उसके विषय में यह गवाही दी गई है, कि तू मलिकिसिदक की रीति पर युगानुयुग याजक है।भजन संहिता 110:4
17. For it is witnessed of him, 'You are a priest forever, after the order of Melchizedek.'
18. निदान, पहिली आज्ञा निर्बल; और निष्फल होने के कारण लोप हो गई।
18. On the one hand, a former commandment is set aside because of its weakness and uselessness
19. (इसलिये कि व्यवस्था ने किसी बात की सिद्धि नहीं कि) और उसके स्थान पर एक ऐसी उत्तम आशा रखी गई है जिस के द्वारा हम परमेश्वर के समीप जा सकते हैं।
19. (for the law made nothing perfect); but on the other hand, a better hope is introduced, through which we draw near to God.
20. और इसलिये कि मसीह की नियुक्ति बिना शपथ नहीं हुई।
20. And it was not without an oath. For those who formerly became priests were made such without an oath,
21. (क्योंकि वे तो बिना शपथ याजक ठहराए गए पर यह शपथ के साथ उस की ओर से नियुक्त किया गया जिस ने उसके विषय में कहा, कि प्रभु ने शपथ खाई, और वह उस से फिर ने पछताएगा, कि तू युगानुयुग याजक है)।
21. but this one was made a priest with an oath by the one who said to him: 'The Lord has sworn and will not change his mind, 'You are a priest forever.''
22. सो यीशु एक उत्तम वाचा का जामिन ठहरा।
22. This makes Jesus the guarantor of a better covenant.
23. वे तो बहुत से याजक बनते आए, इस का कारण यह था कि मृत्यु उन्हें रहने नहीं देती थी।
23. The former priests were many in number, because they were prevented by death from continuing in office,
24. पर यह युगानुयुग रहता है; इस कारण उसका याजक पद अटल है।
24. but he holds his priesthood permanently, because he continues forever.
25. इसी लिये जो उसके द्वारा परमेश्वर के पास आते हैं, वह उन का पूरा पूरा उद्धार कर सकता है, क्योंकि वह उन के लिये बिनती करने को सर्वदा जीवित है।।यशायाह 59:16
25. Consequently, he is able to save to the uttermost those who draw near to God through him, since he always lives to make intercession for them.
26. सो ऐसा ही महायाजक हमारे योग्य था, जो पवित्रा, और निष्कपट और निर्मल, और पापियों से अलग, और स्वर्ग से भी ऊंचा किया हुआ हो।
26. For it was indeed fitting that we should have such a high priest, holy, innocent, unstained, separated from sinners, and exalted above the heavens.
27. और उन महायाजकों की नाई उसे आवश्यक नहीं कि प्रति दिन पहिले अपने पापों और फिर लोगों के पापों के लिये बलिदान चढ़ाए; क्योंकि उस ने अपने आप को बलिदान चढ़ाकर उसे एक ही बार निपटा दिया।लैव्यव्यवस्था 16:6, लैव्यव्यवस्था 16:15
27. He has no need, like those high priests, to offer sacrifices daily, first for his own sins and then for those of the people, since he did this once for all when he offered up himself.
28. क्योंकि व्यवस्था तो निर्बल मनुष्यों को महायाजक नियुक्त करती है; परन्तु उस शपथ का वचन जो व्यवस्था के बाद खाई गई, उस पुत्रा को नियुक्त करता है जो युगानुयुग के लिये सिद्ध किया गया है।।भजन संहिता 2:7
28. For the law appoints men in their weakness as high priests, but the word of the oath, which came later than the law, appoints a Son who has been made perfect forever.