Romans - रोमियों 3 | View All

1. सो यहूदी की क्या बड़ाई, या खतने का क्या लाभ?

1. What preferment(furtherance) than hath the jew? other what advantageth circumcision?

2. हर प्रकार से बहुत कुछ। पहिले तो यह कि परमशॆवर के वचन उन को सौंपे गए।
व्यवस्थाविवरण 4:7-8, भजन संहिता 103:7, भजन संहिता 147:19-20

2. Surely very much. First unto them was committed the word of God.(what God spake)

3. यदि कितने विश्वसघाती निकले भी तो क्या हुआ। क्या उनके विश्वासघाती होने से परमेश्वर की सच्चाई व्यर्थ ठहरेगी?

3. What then though some of them did not believe? shall their unbelief make the promise of God without effect?

4. कदापि नहीं, बरन परमेश्वर सच्चा और हर एक मनुष्य झूठा ठहरे, जैसा लिखा है, कि जिस से तू अपनी बातों में धर्मी ठहरे और न्याय करते समय तू जय पाए।
भजन संहिता 51:4, भजन संहिता 116:11

4. God forbid. Let God be true, and all men liars, as it is written: That thou mightest be justified in thy sayings and shouldest overcome when thou art judged.

5. सो यदि हमारा अधर्म परमेश्वर की धार्मिकता ठहरा देता है, तो हम क्या कहें? क्या यह कि परमेश्वर जो क्रोध करता है अन्यायी है? (यह तो मैं मनुष्य की रीति पर कहता हूं)।

5. If our unrighteousness make the righteousness of God more excellent: what shall we say? Is God unrighteous which taketh vengeance?(Is God then unrighteous, that he is angry therefore?) (I speak after the manner of men.)

6. कदापि नहीं, नहीं तो परमेश्वर क्योंकर जगत का न्याय करेगा?

6. God forbid. For how then shall God judge the world?

7. यदि मेरे झूठ के कारण परमेश्वर की सच्चाई उस को महिमा के लिये अधिक करके प्रगट हुई, तो फिर क्यों पापी की नाई मैं दण्ड के योग्य ठहराया जाता हूं?

7. if the verity(trueth) of God appear more excellent thorow my lie,(lye) unto his praise, why am I hence forth judged as a sinner?

8. और हम क्यों बुराई न करें, कि भलाई निकले? जब हम पर यही दोष लगाया भी जाता है, और कितने कहते हैं? कि इन का यही कहना है: परन्तु ऐसों का दोषी ठहराना ठीक है।।

8. and say not rather (as men evil speak of us, and as some affirm(report) that we say) let us do evil, that good may come thereof. Whose damnation is just.(inst)

9. तो फिर क्या हुआ? क्या हम उन से अच्छे हैं? कभी नही; क्योंकि हम यहूदियों और यूनानियों दोनों पर यह दोष लगा चुके हैं कि वे सब के सब पाप के वश में हैं।

9. What say we then? Are we better than they? no, in no wise. For we have all ready proved how that both jews and gentiles are all under sin,

10. जैसा लिखा है, कि कोई धर्मी नहीं, एक भी नहीं।
भजन संहिता 14:1-3, भजन संहिता 53:1-3, सभोपदेशक 7:20

10. as it is written: There is none righteous, no not one:

11. कोई समझदार नहीं, कोई परमेश्वर का खोजनेवाला नहीं।

11. There is none that understandeth, there is none that seeketh after God,

12. सब भटक गए हैं, सब के सब निकम्मे बन गए, कोई भलाई करनेवाला नहीं, एक भी नहीं।

12. they are all gone out of the way, they are all made unprofitable, there is none that doeth good, no not one.

13. उन का गला खुली हुई कब्र है: उन्हीं ने अपनी जीभों से छल किया है: उन के होठों में सापों का विष है।
भजन संहिता 5:9, भजन संहिता 140:3

13. Their throat is an open sepulchre, with their tongues they have deceived: the poison of Aspes is under their lips;

14. और उन का मुंह श्राप और कड़वाहट से भरा है।
भजन संहिता 10:7

14. whose mouths are full of cursing and bitterness.

15. उन के पांव लोहू बहाने को फुर्तीले हैं।
नीतिवचन 1:16, यशायाह 59:7-8

15. Their feet are swift to shed blood.

16. उन के मार्गों में नाश और क्लेश है।

16. Destruction and wretchedness are in their ways:

17. उन्हों ने कुशल का मार्ग नहीं जाना।
नीतिवचन 1:16

17. And the way of peace have they not known.

18. उन की आंखों के साम्हने परमेश्वर का भय नहीं।
भजन संहिता 36:1

18. There is no fear of God before their eyes.

19. हम जानते हैं, कि व्यवस्था जो कुछ कहती है उन्हीं से कहती है, जो व्यवस्था के आधीन हैं: इसलिये कि हर एक मुंह बन्द किया जाए, और सारा संसार परमेश्वर के दण्ड के योग्य ठहरे।

19. Yea and we know that whatsoever the law saith, he saith it to them which are under the law: That all mouths may be stopped, and all the world be subdued(may be debter unto) to God,

20. क्योंकि व्यवस्था के कामों से कोई प्राणी उसके साम्हने धर्मी नहीं ठहरेगा, इसलिये कि व्यवस्था के द्वारा पाप की पहिचान होती है।
भजन संहिता 143:2

20. because that by the deeds of the law, shall no flesh be justified in the sight of God. For by the law cometh the knowledge of sin.

21. पर अब बिना व्यवस्था परमेश्वर की धार्मिकता प्रगट हुई है, जिस की गवाही व्यवस्था और भविष्यद्वक्ता देते हैं।

21. Now verily is the righteousness that cometh of God declared with out the fulfilling of(without adding to) the law having witness yet of the law, and of the prophets.

22. अर्थात् परमेश्वर की वह धार्मिकता, जो यीशु मसीह पर विश्वास करने से सब विश्वास करनेवालों के लिये है; क्योंकि कुछ भेद नहीं।

22. The righteousness no doubt which is good before God cometh by the faith of Jesus Christ unto all, and upon all them that believe. (of him)

23. इसलिये कि सब ने पाप किया है और परमेश्वर की महिमा से रहित है।

23. For there is no difference, (for) all have sinned, and lack(wait) the praise that is of valour before God:

24. परन्तु उसके अनुग्रह से उस छुटकारे के द्वारा जो मसीह यीशु में है, सेंत मेंत धर्मी ठहराए जाते हैं।

24. but are justified freely(without deserving) by his grace, through the redemption that is in(is done by) Christ Jesu,

25. उसे परमेश्वर ने उसके लोहू के कारण एक ऐसा प्रायश्चित्त ठहराया, जो विश्वास करने से कार्यकारी होता है, कि जो पाप पहिले किए गए, और जिन की परमेश्वर ने अपनी सहनशीलता से आनाकानी की; उन के विषय में वह अपनी धार्मिकता प्रगट करे।

25. whom God hath made a seat of mercy thorow faith in his blood, to shew the righteousness which before him is of valour,(availeth before him) in that he forgiveth the sins that are passed,

26. बरन इसी समय उस की धार्मिकता प्रगट हो; कि जिस से वह आप ही धर्मी ठहरे, और जो यीशु पर विश्वास करे, उसका भी धर्मी ठहरानेवाला हो।

26. which God did suffer to shew at this time: the righteousness that is allowed of him,(availeth before him) that he might be counted just, and a justifier of him which believeth on Jesus.(that he onely might be righteous, and the righteous maker of him which is of the faith on Iesus)

27. तो घमण्ड करना कहां रहा? उस की तो जगह ही नहीं: कौन सी व्यवस्था के कारण से? क्या कर्मों की व्यवस्था से? नहीं, बरन विश्वास की व्यवस्था के कारण।

27. Where is then thy rejoicing? It is excluded. By what law? by the law of works? Nay: but by the law of faith.

28. इसलिये हम इस परिणाम पर पहुंचते हैं, कि मनुष्य व्यवस्था के कामों के बिना विश्वास के द्वारा धर्मी ठहरता है।

28. We suppose therefore (we hold) that a man is justified by faith without the deeds(works) of the law.

29. क्या परमेश्वर केवल यहूदियों हीं का है? क्या अन्यजातियों का नहीं? हां, अन्यजातियों का भी है।

29. Is he the God of the jews only? Is he not also the God of the gentiles? He is no doubt, God also of the gentiles.(Yes, even of the Gentiles also.)

30. क्योंकि एक ही परमेश्वर है, जो खतनावालों को विश्वास से और खतनारहितों को भी विश्वास के द्वारा धर्मी ठहराएगा।
व्यवस्थाविवरण 6:5

30. For it is God only which justifieth circumcision, which is of faith: and uncircumcision thorow faith.

31. तो क्या हम व्यवस्था को विश्वास के द्वारा व्यर्थ ठहराते हैं? कदापि नहीं; बरन व्यवस्था को स्थिर करते हैं।।

31. Do we then destroy the law thorow faith? God forbid. (But) We rather maintain the law.



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