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1. कोमल उत्तर सुनने से जलजलाहट ठण्डी होती है, परन्तु कटुवचन से क्रोध धधक उठता है।
1. By a soft answer wrath is turned away, but a bitter word is a cause of angry feelings.
2. बुद्धिमान ज्ञान का ठीक बखान करते हैं, परन्तु मूर्खों के मुंह से मूढ़ता उबल आती है।
2. Knowledge is dropping from the tongue of the wise; but from the mouth of the foolish comes a stream of foolish words.
3. यहोवा की आंखें सब स्थानों में लगी रहती हैं, वह बुरे भले दोनों को देखती रहती हैं।
3. The eyes of the Lord are in every place, keeping watch on the evil and the good.
4. शान्ति देनेवाली बात जीवन- वृक्ष है, परन्तु उलट फेर की बात से आत्मा दु:खित होती है।
4. A comforting tongue is a tree of life, but a twisted tongue is a crushing of the spirit.
5. मूढ़ अपने पिता की शिक्षा का तिरस्कार करता है, परन्तु जो डांट को मानता, वह चतुर हो जाता है।
5. A foolish man puts no value on his father's training; but he who has respect for teaching has good sense.
6. धर्मी के घर में बहुत धन रहता है, परन्तु दुष्ट के उपार्जन में दु:ख रहता है।
6. In the house of the upright man there is a great store of wealth; but in the profits of the sinner there is trouble.
7. बुद्धिमान लोग बातें करने से ज्ञान को फैलाते हैं, परन्तु मूर्खों का मन ठीक नहीं रहता।
7. The lips of the wise keep knowledge, but the heart of the foolish man is not right.
8. दुष्ट लोगों के बलिदान से यहोवा धृणा करता है, परन्तु वह सीधे लोगों की प्रार्थना से प्रसन्न होता है।
8. The offering of the evil-doer is disgusting to the Lord, but the prayer of the upright man is his delight.
9. दुष्ट के चालचलन से यहोवा को घृणा आती है, परन्तु जो धर्म का पीछा करता उस से वह प्रेम रखता है।
9. The way of the evil-doer is disgusting to the Lord, but he who goes after righteousness is dear to him.
10. जो मार्ग को छोड़ देता, उसको बड़ी ताड़ना मिलती है, और जो डांट से बैर रखता, वह अवश्य मर जाता है।
10. There is bitter punishment for him who is turned from the way; and death will be the fate of the hater of teaching.
11. जब कि अधोलोक और विनाशलोक यहोवा के साम्हने खुले रहते हैं, तो निश्चय मनुष्यों के मन भी।
11. Before the Lord are the underworld and destruction: how much more, then, the hearts of the children of men!
12. ठट्ठा करनेवाला डांटे जाने से प्रसन्न नहीं होता, और न वह बुद्धिमानों के पास जाता है।
12. The hater of authority has no love for teaching: he will not go to the wise.
13. मन आनन्दित होने से मुख पर भी प्रसन्नता छा जाती है, परन्तु मन के दु:ख से आत्मा निराश होती है।
13. A glad heart makes a shining face, but by the sorrow of the heart the spirit is broken.
14. समझनेवाले का मन ज्ञान की खोज में रहता है, परन्तु मूर्ख लोग मूढ़ता से पेट भरते हैं।
14. The heart of the man of good sense goes in search of knowledge, but foolish things are the food of the unwise.
15. दुखिया के सब दिन दु:ख भरे रहते हैं, परन्तु जिसका मन प्रसन्न रहता है, वह मानो नित्य भोज में जाता है।
15. All the days of the troubled are evil; but he whose heart is glad has an unending feast.
16. घबराहट के साथ बहुत रखे हुए धन से, यहोवा के भय के साथ थोड़ा ही धन उत्तम है,
16. Better is a little with the fear of the Lord, than great wealth together with trouble.
17. प्रेम वाले घर में सागपात का भोजन, बैर वाले घर में पाले हुए बैल का मांस खाने से उत्तम है।
17. Better is a simple meal where love is, than a fat ox and hate with it.
18. क्रोधी पुरूष झगड़ा मचाता है, परन्तु जो विलम्ब से क्रोध करनेवाला है, वह मुक मों को दबा देता है।
18. An angry man makes men come to blows, but he who is slow to get angry puts an end to fighting.
19. आलसी का मार्ग कांटों से रून्धा हुआ होता है, परन्तु सीधे लोगों का मार्ग राजमार्ग ठहरता है।
19. Thorns are round the way of the hater of work; but the road of the hard worker becomes a highway.
20. बुद्धिमान पुत्रा से पिता आनन्दित होता है, परन्तु मूर्ख अपनी माता को तुच्छ जानता है।
20. A wise son makes a glad father, but a foolish man has no respect for his mother.
21. निर्बुद्धि को मूढ़ता से आनन्द होता है, परन्तु समझवाला मनुष्य सीधी चाल चलता है।
21. Foolish behaviour is joy to the unwise; but a man of good sense makes his way straight.
22. बिना सम्मति की कल्पनाएं निष्फल हुआ करती हैं, परन्तु बहुत से मंत्रियों की सम्मत्ति से बात ठहरती है।
22. Where there are no wise suggestions, purposes come to nothing; but by a number of wise guides they are made certain.
23. सज्जन उत्तर देने से आनन्दित होता है, और अवसर पर कहा हुआ वचन क्या ही भला होता है!
23. A man has joy in the answer of his mouth: and a word at the right time, how good it is!
24. बुद्धिमान के लिये जीवन का मार्ग ऊपर की ओर जाता है, इस रीति से वह अधोलोक में पड़ने से बच जाता है।
24. Acting wisely is the way of life, guiding a man away from the underworld.
25. यहोवा अहंकारियों के घर को ढा देता है, परन्तु विधवा के सिवाने को अटल रखता है।
25. The house of the man of pride will be uprooted by the Lord, but he will make safe the heritage of the widow.
26. बुरी कल्पनाएं यहोवा को घिनौनी लगती हैं, परन्तु शुद्ध जन के वचन मनभावने हैं।
26. Evil designs are disgusting to the Lord, but the words of the clean-hearted are pleasing.
27. लालची अपने घराने को दु:ख देता है, परन्तु घूस से घृणा करनेवाला जीवित रहता है।
27. He whose desires are fixed on profit is a cause of trouble to his family; but he who has no desire for offerings will have life.
28. धर्मी मन में सोचता है कि क्या उत्तर दूं, परन्तु दुष्टों के मुंह से बुरी बातें उबल आती हैं।
28. The heart of the upright gives thought to his answer; but from the mouth of the evil-doer comes a stream of evil things.
29. यहोवा दुष्टों से दूर रहता है, परन्तु धर्मियों की प्रार्थना सुनता है।यूहन्ना 9:31
29. The Lord is far from sinners, but his ear is open to the prayer of the upright.
30. आंखों की चमक से मन को आनन्द होता है, और अच्छे समाचार से हडि्डयां पुष्ट होती हैं।
30. The light of the eyes is a joy to the heart, and good news makes the bones fat.
31. जो जीवनदायी डांट कान लगाकर सुनता है, वह बुद्धिमानों के संग ठिकाना पाता है।
31. The man whose ear is open to the teaching of life will have his place among the wise.
32. जो शिक्षा को सुनी- अनसुनी करता, वह अपने प्राण को तुच्छ जानता है, परन्तु जो डांट को सुनता, वह बुद्धि प्राप्त करता है।
32. He who will not be controlled by training has no respect for his soul, but he who gives ear to teaching will get wisdom.
33. यहोवा के भय मानने से शिक्षा प्राप्त होती है, और महिमा से पहिले नम्रता होती है।।
33. The fear of the Lord is the teaching of wisdom; and a low opinion of oneself goes before honour.