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1. तब नामाती सोपर ने कहो
1. Then responded Zophar the Naamathite, and said:
2. बहुत सी बातें जो कही गई हैं, क्या उनका उत्तर देना न चाहिये? क्या बकवादी मनुष्य धम ठहराया जाए?
2. Should, the multitude of words, not be answered? Or should, a man full of talk, be justified?
3. क्या तेरे बड़े बोल के कारण लोग चुप रहें? और जब तू ठट्ठा करता है, तो क्या कोई तुझे लज्जित न करे?
3. Shall, thy pratings, cause men to hold their peace? When thou hast mocked, shall there be none to put thee to shame?
4. तू तो यह कहता है कि मेरा सिठ्ठान्त शुठ्ठ है और मैं ईश्वर की दृष्टि में पवित्रा हूँ।
4. Since thou hast said, Right is my doctrine, and pure am I in his eyes.
5. परन्तु भला हो, कि ईश्वर स्वयं बातें करें, और तेरे विरूद्ध मुंह खोले,
5. But, in very deed, oh that GOD would speak, that he would open his lips with thee:
6. और तुझ पर बुध्दि की गुप्त बातें प्रगट करे, कि उनका मर्म तेरी बुध्दि से बढ़कर है। इसलिये जान ले, कि ईश्वर तेरे अधर्म में से बहुत कुछ भूल जाता है।
6. That he would declare to thee the secrets of wisdom, for they are double to that which actually is, -Know then that GOD could bring into forgetfulness for thee, a portion of thine iniquity.
7. क्या तू ईश्वर का गूढ़ भेद पा सकता है? और क्या तू सर्वशक्तिमान का मर्म पूरी रीति से चांच सकता है?
7. The hidden depth of GOD canst thou discover? Or, unto the furthest limit of the Almighty, canst thou attain?
8. वह आकाश सा ऊंचा है; तू क्या कर सकता है? वह अधोलोक से गहिरा है, तू कहां समझ सकता है?
8. The heights of the heavens, what canst thou do? Depths deeper than hades, what canst thou know?
9. उसकी माप पृथ्वी से भी लम्बी है और समुद्र से चौड़ी है।
9. Longer than the earth, is the measure thereof, and broader than the sea.
10. जब ईश्वर बीच से गुजरकर बन्द कर दे और अदालत में बुलाए, तो कौन उसको रोक सकता है।
10. If he sweep on, or shut up, or call together, Who then shall hinder him?
11. क्योंकि वह पाखणडी मनुष्यों का भेद जानता है, और अनर्थ काम को बिना सोच विचार किए भी जान लेता है।
11. For, he, knoweth men of falsity, and seeth iniquity, and him that doth not diligently consider.
12. पनन्तु मनुष्य छूछा और निर्बुध्दि होता है; क्योंकि मनुष्य जन्म ही से जंगली गदहे के बच्चे के समान होता है।
12. But, an empty person, will get sense, when, a wild ass's colt, is born a man!
13. यदि तू अपना मन शुठ्ठ करे, और ईश्वर की ओर अपने हाथ फैलाए,
13. If, thou, hast prepared thy heart, and wilt spread forth, unto him, thy hands
14. और जो कोई अनर्थ काम तुझ से होता हो उसे दूर करे, और अपने डेरों में कोई कुटिलता न रहने दे,
14. If, iniquity, be in thy hand, Put it far away, and let there not dwell in thy tents perversity,
15. तब तो तू निश्चय अपना मुंह निष्कलंक दिखा सकेगा; और तू स्थ्रि होकर कभी न डरेगा।
15. Surely, then, shalt thou lift up thy face free from blemish, and shalt be established, and not fear.
16. तब तू अपना दु:ख भूल जाएगा, तू उसे उस पानी के समान स्मरण करेगा जो बह गया हो।
16. For, now, shalt thou forget, sorrow, Like waters passed away, shalt thou remember it.
17. और तेरा जीवन दोपहर से भी अधिक प्रकाशमान होगा; और चाहे अन्धेरा भी हो तौभी वह भोर सा हो जाएगा।
17. Above high noon, shall rise life's continuance, Darkness, like a morning, shall appear,
18. और तुझे आशा होगी, इस कारण तू निर्भय रहेगा; और अपने चारों ओर देख देखकर तू निर्भय विश्राम कर सकेगा।
18. And thou shalt he confident, that there is hope, and, when thou hast searched, securely shalt thou lie down;
19. और जब तू लेटेगा, तब कोई तुझे डराएगा नहीं; और बहुतेरे तुझे प्रसन्न करते का यत्न करेंगे।
19. And shalt rest, with none to put thee in terror, and many shall entreat thy favour.
20. परन्तु दुष्ट लोगों की आंखें रह जाएंगी, और उन्हें कोई शरूण स्थान न मिलेगा और उनकी आशा यही होगी कि प्राण निकल जाए।
20. But, the eyes of the lawless, shall fail, and, place of refuge, shall have vanished from them, and, their hope, be a breathing out of life.