Esther - एस्तेर 9 | View All

1. अदार नाम बारहवें महीने के तेरहवें दिन को, जिस दिन राजा की आज्ञा और नियम पूरे होने को थे, और यहूदियों के शत्रु उन पर प्रबल होने की आशा रखते थे, परन्तु इसके उलटे यहूदी अपने वैरियों पर प्रबल हुए, उस दिन,

1. The king's command and decree came into force on the thirteenth day of the twelfth month, Adar, and the day on which the enemies of the Jews had hoped to crush them produced the very opposite effect: the Jews it was who crushed their enemies.

2. यहूदी लोग राजा क्षयर्ष के सब प्रान्तों में अपने अपने नगर में इकट्ठे हुए, कि जो उनकी हानि करने का यत्न करे, उन पर हाथ चलाए। और कोई उनका साम्हना न कर सका, क्योंकि उनका भय देश देश के सब लोगों के मन में समा गया था।

2. In their towns throughout the provinces of King Ahasuerus, the Jews assembled to strike at those who had planned to injure them. No one resisted them, since the various peoples were now all afraid of them.

3. वरन प्रान्तों के सब हाकिमों और अधिपतियों और प्रधानों और राजा के कर्मचारियों ने यहूदियों की सहायता की, क्योंकि उनके मन में मोर्दकै का भय समा गया था।

3. Provincial officers-of-state, satraps, governors and royal officials, all supported the Jews for fear of Mordecai.

4. मोर्दकै तो राजा के यहां बहुत प्रतिष्ठित था, और उसकी कीर्त्ति सब प्रान्तों में फैल गई; वरन उस पुरूष मोर्दकै की महिमा बढ़ती चली गई।

4. And indeed Mordecai was a power in the palace and his fame was spreading through all the provinces; Mordecai was steadily growing more powerful.

5. और यहूदियों ने अपने सब शत्रुओं को तलवार से मारकर और घात करके नाश कर डाला, और अपने वैरियों से अपनी इच्छा के अनुसार बर्ताव किया।

5. So the Jews struck down all their enemies with the sword, with resulting slaughter and destruction, and worked their will on their opponents.

6. और शूशन राजगढ़ में यहूदियों ने पांच सौ मनुष्यों को घात करके नाश किया।

6. In the citadel of Susa alone, the Jews put to death and slaughtered five hundred men,

7. और उन्हों ने पर्शन्दाता, दल्पोन, अस्पाता,

7. notably Parshandatha, Dalphon, Aspatha,

8. पोराता, अदल्या, अरीदाता,

8. Poratha, Adalia, Aridatha,

9. पर्मशता, अरीसै, अरीदै और वैजाता,

9. Parmashtha, Arisai, Aridai and Jezatha,

10. अर्थात् हम्मदाता के पुत्रा यहूदियों के विरोधी हामान के दसों पुत्रों को भी घात किया; परन्तु उनके धन को न लूटा।

10. the ten sons of Haman son of Hammedatha, the persecutor of the Jews. But they took no plunder.

11. उसी दिन शूशन राजगढ़ में घात किए हुओं की गिनती राजा को सुनाई गई।

11. The number of those killed in the citadel of Susa was reported to the king that same day.

12. तब राजा ने एस्तेर रानी से कहा, यहूदियों ने शूशन राजगढ़ ही में पांच सौ मनुष्य और हामान के दसों पुत्रों को भी घात करके नाश किया है; फिर राज्य के और और प्रान्तों में उन्हों ने न जाने क्या क्या किया होगा ! अब इस से अधिक तेरा निवेदन क्या है? वह भी पूरा किया जाएगा। और तू क्या मांगती है? वह भी तुझे दिया जाएगा।

12. The king said to Queen Esther, 'In the citadel of Susa the Jews have killed five hundred men and also the ten sons of Haman. What must they have done in the other provinces of the realm? Tell me your request; I grant it to you. Tell me what else you would like; it is yours for the asking.'

13. एस्तेर ने कहा, यदि राजा को स्वीकार हो तो शूशन के यहूदियों को आज की नाई कल भी करने की आज्ञा दी जाए, और हामान के दसों पुत्रा फांसी के खम्भें पर लटकाए जाएं।

13. 'If such is the king's pleasure,' Esther replied, 'let the Jews of Susa be allowed to enforce today's decree tomorrow as well. And as for the ten sons of Haman, let their bodies be hanged on the gallows.'

14. राजा ने कहा, ऐसा किया जाए; यह आज्ञा शूशन में दी गई, और हामान के दसों पुत्रा लटकाए गए।

14. Whereupon, the king having given the order, the edict was promulgated in Susa and the ten sons of Haman were hanged.

15. और शूशन के यहूदियों ने अदार महीने के चौदहवें दिन को भी इकट्ठे होकर शूशन में तीन सौ पुरूषों को घात किया, परन्तु धन को न लूटा।

15. Thus the Jews of Susa reassembled on the fourteenth day of the month of Adar and killed three hundred men in the city. But they took no plunder.

16. राज्य के और और प्रान्तों के यहूदी इकट्ठे होकर अपना अपना प्राण बचाने के लिये खड़े हुए, और अपने वैरियों में से पचहत्तर हजार मनुष्यों को घात करके अपने शत्रुओं से विश्राम पाया; परन्तु धन को न लूटा।

16. The other Jews who lived in the king's provinces also assembled to defend their lives and rid themselves of their enemies. They slaughtered seventy-five thousand of their opponents. But they took no plunder.

17. यह अदार महीने के तेरहवें दिन को किया गया, और चौदहवें दिन को उन्हों ने विश्राम करके जेवनार की और आनन्द का दिन ठहराया।

17. This was on the thirteenth day of the month of Adar. On the fourteenth day they rested and made it a day of feasting and gladness.

18. परन्तु शूशन के यहूदी अदार महीने के तेरहवें दिन को, और उसी महीने के चौदहवें दिन को इकट्ठे हुए, और उसी महीने के पन्द्रहवें दिन को उन्हों ने विश्राम करके जेवनार का और आनन्द का दिन ठहराया।

18. But for the Jews of Susa, who had assembled on the thirteenth and fourteenth days, the fifteenth was the day they rested, making that a day of feasting and gladness.

19. इस कारण देहाती यहूदी जो बिना शहरपनाह की बस्तियों में रहते हैं, वे अदार महीने के चौदहवें दिन को आनन्द ओर जेवनार और खुशी और आपस में बैना भेजने का दिन नियुक्त करके मानते हैं।

19. This is why Jewish country people, those who live in undefended villages, keep the fourteenth day of the month of Adar as a day of gladness, feasting and holiday-making, and the exchanging of presents with one another, (a) whereas for those who live in cities the day of rejoicing and exchanging presents with their neighbours is the fifteenth day of Adar.

20. इन बातों का वृत्तान्त लिखकर, मोर्दकै ने राजा क्षयर्ष के सब प्रान्तों में, क्या निकट क्या दूर रहनेवाले सारे यहूदियों के पास चिटि्ठयां भेजीं,

20. Mordecai committed these events to writing. Then he sent letters to all the Jews living in the provinces of King Ahasuerus, both near and far,

21. और यह आज्ञा दी, कि अदार महीने के चौदहवें और उसी महीने के पन्द्रहवें दिन को प्रति वर्ष माना करें।

21. enjoining them to celebrate the fourteenth and fifteenth days of the month of Adar every year,

22. जिन में यहूदियों ने अपने शत्रुओं से विश्राम पाया, और यह महीना जिस में शोक आनन्द से, और विलाप खुशी से बदला गया; (माना करें) और उनको जेवनार और आनन्द और एक दूसरे के पास बैना भेजने ओर कंगालों को दान देने के दिन मानें।

22. as the days on which the Jews had rid themselves of their enemies, and the month in which their sorrow had been turned into gladness, and mourning into a holiday. He therefore told them to keep these as days of festivity and gladness when they were to exchange presents and make gifts to the poor.

23. और यहूदियों ने जैसा आरम्भ किया था, और जैसा मोर्दकै ने उन्हें लिखा, वैसा ही करने का निश्चय कर लिया।

23. Once having begun, the Jews continued observing these practices, Mordecai having written them an account

24. क्योंकि हम्मदाता अगागी का पुत्रा हामान जो सब यहूदियों का विरोधी था, उस ने यहूदियों के नाश करने की युक्ति की, और उन्हें मिटा डालने और नाश करने के लिये पूर अर्थात् चिट्ठी डाली थी।

24. of how Haman son of Hammedatha, the Agagite, the persecutor of all the Jews, had plotted their destruction and had cast the pur, that is, the lot, for their overthrow and ruin;

25. परन्तु जब राजा ने यह जान लिया, तब उस ने आज्ञा दी और लिखवाई कि जो दुष्ट युक्ति हामान ने यहूदियों के विरूद्ध की थी वह उसी के सिर पर पलट आए, तब वह और उसके पुत्रा फांसी के क्षम्भों पर लटकाए गए।

25. but how, when he went back to the king to ask him to order the hanging of Mordecai, the wicked scheme which he had devised against the Jews recoiled on his own head, and both he and his sons were hanged on the gallows;

26. इस कारण उन दिनों का नाम पूर शब्द से पूरीम रखा गया। इस चिट्ठी की सब बातों के कारण, और जो कुछ उन्हों ने इस विषय में देखा और जो कुछ उन पर बीता था, उसके कारण भी

26. and that, hence, these days were called Purim, from the word pur. And so, because of what was written in this letter, and because of what they had seen for themselves and of what had happened to them,

27. यहूदियों ने अपने अपने लिये और अपनी सन्तान के लिये, और उन सभों के लिये भी जो उन में मिल गए थे यह अटल प्रण किया, कि उस लेख के अनुसार प्रति वर्ष उसके ठहराए हुए समय में वे ये दो दिन मानें।

27. the Jews willingly bound themselves, their descendants and all who should join them, to celebrate these two days without fail, in the manner prescribed and at the time appointed, year after year.

28. और पीढ़ी पीढ़ी, कुल कुल, प्रान्त प्रान्त, नगर नगर में ये दिन स्मरण किए और माने जाएंगे। और पूरीम नाम के दिन यहूदियों में कभी न मिटेंगे और उनका स्मरण उनके वंश से जाता न रहेगा।

28. Thus commemorated and celebrated from generation to generation, in every family, in every province, in every city, these days of Purim will never be abrogated among the Jews, nor will their memory perish from their race.

29. फिर अबीहैल की बेटी एस्तेर रानी, और मोर्दकै यहूदी ने, पूरीम के विषय यह दूसरी चिट्ठी बड़े अधिकार के साथ लिखी।

29. Queen Esther, the daughter of Abihail, wrote with full authority to ratify this second letter,

30. इसकी नकलें मोर्दकै ने क्षयर्ष के राज्य के, एक सौ सत्ताईसों प्रान्तों के सब यहूदियों के पास शान्ति देनेवाली और सच्ची बातों के साथ इस आशय से भेजीं,

30. and sent letters to all the Jews of the hundred and twenty-seven provinces of the realm of Ahasuerus, in terms of peace and loyalty

31. कि पूरीम के उन दिनों के विशेष ठहराए हुए समयों में मोर्दकै यहूदी और एस्तेर रानी की आज्ञा के अनुसार, और जो यहूदियों ने अपने और अपनी सन्तान के लिये ठान लिया था, उसके अनुसार भी उपवास और विलाप किए जाएं।

31. enjoining them to observe these days of Purim at the appointed time, as Mordecai the Jew had recommended, and in the manner prescribed for themselves and their descendants, with additional ordinances for fasts and lamentations.

32. और पूरीम के विष्य का यह नियम एस्तेर की आज्ञा से भी स्थिर किया गया, और उनकी चर्चा पुस्तक में लिखी गई।

32. The ordinance of Esther fixed the law of Purim, which was then recorded in a book.



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