1 Corinthians - 1 कुरिन्थियों 8 | View All

1. अब मूरतों के साम्हने बलि की हुई वस्तुओं के विषय में हम जानते हैं, कि हम सब को ज्ञान है: ज्ञान घमण्ड उत्पन्न करता है, परन्तु प्रेम से उन्नति होती है।

1. To speak of things dedicated unto idols,(As touching things offered unto Idols) we are sure that we all have knowledge. Knowledge maketh a man swell: but love edifieth.

2. यदि कोई समझे, कि मैं कुछ जानता हूं, तो जैसा जानना चाहिए वैसा अब तक नहीं जानता।

2. If any man think that he knoweth any thing, he knoweth nothing yet as he ought to know.

3. परन्तु यदि कोई परमेश्वर से प्रेम रखता है, तो उसे परमेश्वर पहिचानता है।

3. But if any man love God, the same is known of him.

4. सो मूरतों के साम्हने बलि की हुई वस्तुओं के खाने के विषय में हम जानते हैं, कि मूरत जगत में कोई वस्तु नहीं, और एक को छोड़ और कोई परमेश्वर नहीं।
व्यवस्थाविवरण 4:35, व्यवस्थाविवरण 4:39, व्यवस्थाविवरण 6:5

4. To speak of meat dedicated unto idols, we are sure that there is none idol(So are we sure now concerning the meats offered unto Idols, that an Idol is nothing) in the world: and that there is none other God but one.

5. यद्यपि आकाश में और पृथ्वी पर बहुत से ईश्वर कहलाते हैं, (जैसा कि बहुत से ईश्वर ओर बहुत से प्रभु हैं)।

5. And though there be that are called gods, whether in heaven or in earth (as there be gods many and lords many)

6. तौभी हमारे निकट तो एक ही परमेश्वर है: अर्थात् पिता जिस की ओर से सब वस्तुएं हैं, और हम उसी के लिये हैं, और एक ही प्रभु है, अर्थात् यीशु मसीह जिस के द्वारा सब वस्तुएं हुई, और हम भी उसी के द्वारा हैं।
मलाकी 2:10

6. but(yet) unto us is there(but) one God, which is the father, of whom are all things, and we in him: and one Lord Jesus Christ, by whom are all things, and we by him.

7. परन्तु सब को यह ज्ञान नही; परन्तु कितने तो अब तक मूरत को कुछ समझने के कारण मूरतों के साम्हने बलि की हुई को कुछ वस्तु समझकर खाते हैं, और उन का विवेक निर्बल होकर अशुद्ध होता है।

7. But every man hath not knowledge. For some suppose that there is an idol, until this hour, and eat as of a thing offered unto the idol, and so their consciences being yet weak are defiled.

8. भेजन हमें परमेश्वर के निकट नहीं पहुंचाता, यदि हम न खांए, तो हमारी कुछ हानि नहीं, और यदि खाएं, तो कुछ लाभ नहीं।

8. Meat maketh us not acceptable to God: Neither if we eat are we the better: Neither if we eat not are we the worse.(less)

9. परन्तु चौकस रहो, ऐसा न हो, कि तुम्हारी यह स्वतंत्राता कहीं निर्बलों के लिये ठोकर का कारण हो जाए।

9. But take heed that your liberty cause not the weak to fall.(be not an occasion of falling unto the weak)

10. क्योंकि यदि कोई तुझ ज्ञानी को मूरत के मन्दिर में भोजन करते देखे, और वह निर्बल जन हो, तो क्या उसके विवेक में मूरत के साम्हने बलि की हुई वस्तु के खाने का हियाव न हो जाएगा।

10. For if some man see thee which hast knowledge sit at meat in the idol's temple shall not the conscience of him which is weak be boldened(occasioned) to eat those things which are offered unto the idol?

11. इस रीति से तेरे ज्ञान के कारण वह निर्बल भाई जिस के लिये मसीह मरा नाश हो जाएगा।

11. And so thorow thy knowledge shall the weak brother perish for whom Christ died.

12. सो भाइयों का अपराध करने से ओर उन के निर्बल विवेक को चोट देने से तुम मसीह का अपराध करते हो।

12. When we(ye) sin so against the brethren and wound their weak consciences, we(ye) sin against Christ.

13. इस कारण यदि भोजन मेरे भाई को ठोकर खिलाए, तो मैं कभी किसी रीति से मांस न खाऊंगा, न हो कि मैं अपने भाई के ठोकर का कारण बनूं।

13. Wherefore if meat hurt(offend) my brother, I will eat no flesh while the world standeth, because I will not hurt(lest i offend) my brother.



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