Ecclesiastes - सभोपदेशक 1 | View All

1. यरूशलेम के राजा, दाऊद के पुत्रा और उपदेशक के वचन।

1. The words of the Proclaimer, son of David, king in Jerusalem.

2. उपदेशक का यह वचन है, कि व्यर्थ ही व्यर्थ, व्यर्थ ही व्यर्थ! सब कुछ व्यर्थ है।
रोमियों 8:20

2. Vanity of vanities! saith the Proclaimer, vanity of vanities! all, is vanity.

3. उस सब परिश्रम से जिसे मनुष्य धरती पर करता है, उसको क्या लाभ प्राप्त होता है?

3. What profit hath Man, in all his toil wherewith he toileth under the sun?

4. एक पीढ़ी जाती है, और दूसरी पीढ़ी आती है, परन्तु पृथ्वी सर्वदा बनी रहती है।

4. Generation, goeth and, generation, cometh, but, the earth, unto times age-abiding, remaineth.

5. सूर्य उदय होकर अस्त भी होता है, और अपने उदय की दिशा को वेग से चला जाता है।

5. And the sun, breaketh forth, and the sun, goeth in, yea, unto his own place, he panteth, from whence he brake forth.

6. वायु दक्खिन की ओर बहती है, और उत्तर की ओर घूमती जाती है; वह घूमती और बहती रहती है, और अपने चक्करों में लौट आती है।

6. Going unto the south, and circling unto the north, circling, circling continually, is, the wind, and, over its own circuits, returneth the wind.

7. सब नदियां समुद्र में जा मिलती हैं, तौभी समुद्र भर नहीं जाता; जिस स्थान से नदियां निकलती हैं; उधर ही को वे फिर जाती हैं।

7. All the streams, flow into the sea, yet, the sea, is not full, unto the place whither the streams flow, thither, do they again flow.

8. सब बातें परिश्रम से भरी हैं; मनुष्य इसका वर्णन नहीं कर सकता; न तो आंखें देखने से तृप्त होती हैं, और न कान सुनने से भरते हैं।

8. All words, are weak, unable is any man to tell, not satisfied is the eye by seeing, nor filled is the ear with hearing.

9. जो कुछ हुआ था, वही फिर होगा, और जो कुछ बन चुका है वही फिर बनाया जाएगा; और सूर्य के नीचे कोई बात नई नहीं है।

9. That which hath been, is the same that shall be, and, that which hath been done, is the same that shall be done, and there is, nothing new, under the sun.

10. क्या ऐसी कोई बात है जिसके विषय में लोग कह सकें कि देख यह नई है? यह तो प्राचीन युगों में वर्तमान थी।

10. Is there a thing, of which it can be said, See here, it is, new? Already, hath it been, for ages, it is something which was before us.

11. प्राचीन बातों का कुछ स्मरण नहीं रहा, और होनेवाली बातों का भी स्मरण उनके बाद होनेवालों को न रहेगा।।

11. There is, no remembrance, of the thing before, nor, even of the things after, which shall be, will there be any remembrance, with them who shall come after.

12. मैं उपदेशक यरूशलेम में इस्राएल का राजा था।

12. I, the Proclaimer, was king over Israel, in Jerusalem.

13. और मैं ने अपना मन लगाया कि जो कुछ सूर्य के नीचे किया जाता है, उसका भेद बुद्धि से सोच सोचकर मालूम करूं; यह बड़े दु:ख का काम है जो परमेश्वर ने मनुष्यों के लिये ठहराया है कि वे उस में लगें।

13. And I gave my heart to seek and to search out, wisely, concerning all things which are done under the heavens, the same, is the vexatious employment God hath given to the sons of men, to work toilsomely therein,

14. मैं ने उन सब कामों को देखा जो सूर्य के नीचे किए जाते हैं; देखो वे सब व्यर्थ और मानो वायु को पकड़ना है।

14. I saw all the works which were done under the sun, and lo! all, was vanity, and a feeding on wind.

15. जो टेढ़ा है, वह सीधा नहीं हो सकता, और जितनी वस्तुओं में घटी है, वे गिनी नहीं जातीं।।

15. That which is crooked, cannot be straight, and, that which is wanting, cannot be reckoned.

16. मैं ने मन में कहा, देख, जितने यरूशलेम में मुझ से पहिले थे, उन सभों से मैं ने बहुत अधिक बुद्धि प्राप्त की है; और मुझ को बहुत बुद्धि और ज्ञान मिल गया है।

16. Spake, I, in my heart, saying, As for me, lo! I have become great, and have gathered wisdom, beyond any one who hath been before me over Jerusalem, and, my heart, hath seen much wisdom and knowledge:

17. और मैं ने अपना मन लगाया कि बुद्धि का भेद लूं और बावलेपन और मूर्खता को भी जान लूं। मुझे जान पड़ा कि यह भी वायु को पकड़ना है।।

17. yea I have given my heart, to know wisdom, and to know madness, and folly, I know that, even this, is a feeding on wind.

18. क्योंकि बहुत बुद्धि के साथ बहुत खेद भी होता है, और जो अपना ज्ञान बढ़ाता है वह अपना दु:ख भी बढ़ाता है।।

18. For, in much wisdom, is much vexation, and, he that increaseth knowledge, increaseth pain.



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