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1. दाखमधु ठट्ठा करनेवाला और मदिरा हल्ला मचानेवाली है; जो कोई उसके कारण चूक करता है, वह बुद्धिमान नहीं।
1. WINE IS a mocker, strong drink a riotous brawler; and whoever errs or reels because of it is not wise. [Prov. 23:29, 30; Isa. 28:7; Hos. 4:11.]
2. राजा का भय दिखाना, सिंह का गरजना है; जो उस पर रोष करता, वह अपने प्राण का अपराधी होता है।
2. The terror of a king is as the roaring of a lion; whoever provokes him to anger or angers himself against him sins against his own life.
3. मुक में से हाथ उठाना, पुरूष की महिमा ठहरती है; परन्तु सब मूढ़ झगड़ने को तैयार होते हैं।
3. It is an honor for a man to cease from strife and keep aloof from it, but every fool will quarrel.
4. आलसी मनुष्य शीत के कारण हल नहीं जोतता; इसलिये कटनी के समय वह भीष मांगता, और कुछ नहीं पाता।
4. The sluggard does not plow when winter sets in; therefore he begs in harvest and has nothing.
5. मनुष्य के मन की युक्ति अथाह तो है, तौभी समझवाला मनुष्य उसको निकाल लेता है।
5. Counsel in the heart of man is like water in a deep well, but a man of understanding draws it out. [Prov. 18:4.]
6. बहुत से मनुष्य अपनी कृपा का प्रचार करते हैं; परन्तु सच्चा पुरूष कौन पा सकता है?
6. Many a man proclaims his own loving-kindness and goodness, but a faithful man who can find?
7. धर्मी जो खराई से चलता रहता है, उसके पीछे उसके लड़केबाले धन्य होते हैं।
7. The righteous man walks in his integrity; blessed (happy, fortunate, enviable) are his children after him.
8. राजा जो न्याय के सिंहासन पर बैठा करता है, वह अपनी दृष्टि ही से सब बुराई को उड़ा देता है।
8. A king who sits on the throne of judgment winnows out all evil [like chaff] with his eyes.
9. कौन सह सकता है कि मैं ने अपने हृदय को पवित्रा किया; अथवा मैं पाप से शुद्ध हुआ हूं?
9. Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin? [I Kings 8:46; II Chron. 6:36; Job 9:30; 14:4; Ps. 51:5; I John 1:8.]
10. घटती- बढ़ती बटखरे और घटते- बढ़ते नपुए इन दोनों से यहोवा घृणा करता है।
10. Diverse weights [one for buying and another for selling] and diverse measures--both of them are exceedingly offensive and abhorrent to the Lord. [Deut. 25:13; Mic. 6:10, 11.]
11. लड़का भी अपने कामों से पहिचाना जाता है, कि उसका काम पवित्रा और सीधा है, वा नहीं।
11. Even a child is known by his acts, whether [or not] what he does is pure and right.
12. सुनने के लिये कान और देखने के लिये जो आंखें हैं, उन दोनों को यहोवा ने बनाया है।
12. The hearing ear and the seeing eye--the Lord has made both of them.
13. नींद से प्रीति न रख, नहीं तो दरिद्र हो जाएगा; आंखें खोल तब तू रोटी से तृप्त होगा।
13. Love not sleep, lest you come to poverty; open your eyes and you will be satisfied with bread.
14. मोल लेने के समय ग्राहक तुच्छ तुच्छ कहता है; परन्तु चले जाने पर बढ़ाई करता है।
14. It is worthless, it is worthless! says the buyer; but when he goes his way, then he boasts [about his bargain].
15. सोना और बहुत से मूंगे तो हैं; परन्तु ज्ञान की बातें अनमोल मणी ठहरी हैं।
15. There is gold, and a multitude of pearls, but the lips of knowledge are a vase of preciousness [the most precious of all]. [Job 28:12, 16-19; Prov. 3:15; 8:11.]
16. जो अनजाने का उत्तरदायी हुआ उसका कपड़ा, और जो पराए का उत्तरदायी हुआ उस से बंघक की वस्तु ले रख।
16. [The judge tells the creditor] Take the garment of one who is security for a stranger; and hold him in pledge when he is security for foreigners.
17. चोरी- छिपे की रोटी मनुष्य को मीठी तो लगती है, परन्तु पीछे उसका मुंह कंकड़ से भर जाता है।
17. Food gained by deceit is sweet to a man, but afterward his mouth will be filled with gravel.
18. सब कल्पनाएं सम्मत्ति ही से स्थिर होती हैं; और युक्ति के साथ युद्ध करना चाहिये।
18. Purposes and plans are established by counsel; and [only] with good advice make or carry on war.
19. जो लुतराई करता फिरता है वह भेद प्रगट करता है; इसलिये बकवादी से मेल जोल न रखना।
19. He who goes about as a talebearer reveals secrets; therefore associate not with him who talks too freely. [Rom. 16:17, 18.]
20. जो अपने माता- पिता को कोसता, उसका दिया बुझ जाता, और घोर अन्धकार हो जाता है।
20. Whoever curses his father or his mother, his lamp shall be put out in complete darkness.
21. जो भाग पहिले उतावली से मिलता है, अन्त में उस पर आशीष नहीं होती।
21. An inheritance hastily gotten [by greedy, unjust means] at the beginning, in the end it will not be blessed. [Prov. 28:20; Hab. 2:6.]
22. मत कह, कि मैं बुराई का पलटा लूंगा; वरन यहोवा की बाट जोहता रह, वह तुझ को छुड़ाएगा।1 थिस्सलुनीकियों 5:15
22. Do not say, I will repay evil; wait [expectantly] for the Lord, and He will rescue you. [II Sam. 16:12; Rom. 12:17-19; I Thess. 5:15; I Pet. 3:9.]
23. घटती बढ़ती बटखरों से यहोवा घृणा करता है, और छल का तराजू अच्छा नहीं।
23. Diverse and deceitful weights are shamefully vile and abhorrent to the Lord, and false scales are not good.
24. मनुष्य का मार्ग यहोवा की ओर से ठहराया जाता है; आदमी क्योंकर अपना चलना समझ सके?
24. Man's steps are ordered by the Lord. How then can a man understand his way?
25. जो मनुष्य बिना विचारे किसी वस्तु को पवित्रा ठहराए, और जो मन्नत मानकर पूछपाछ करने लगे, वह फन्दे में फंसेगा।
25. It is a snare to a man to utter a vow [of consecration] rashly and [not until] afterward inquire [whether he can fulfill it].
26. बुद्धिमान राजा दुष्टों को फटकता है, ओर उन पर दावने का पहिया चलवाता है।
26. A wise king winnows out the wicked [from among the good] and brings the threshing wheel over them [to separate the chaff from the grain].
27. मनुष्य की आत्मा यहोवा का दीपक है; वह मन की सब बातों की खोज करता है।1 कुरिन्थियों 2:11
27. The spirit of man [that factor in human personality which proceeds immediately from God] is the lamp of the Lord, searching all his innermost parts. [I Cor. 2:11.]
28. राजा की रक्षा कृपा और सच्चाई के कारण होती है, और कृपा करने से उसकी गद्दी संभलती है।
28. Loving-kindness and mercy, truth and faithfulness, preserve the king, and his throne is upheld by [the people's] loyalty.
29. जवानों का गौरव उनका बल है, परन्तु बूढ़ों की शोभा उनके पक्के बाल हैं।
29. The glory of young men is their strength, and the beauty of old men is their gray head [suggesting wisdom and experience].
30. चोट लगने से जो घाव होते हैं, वह बुराई दूर करते हैं; और मार खाने से हृदय निर्मल हो जाता है।।
30. Blows that wound cleanse away evil, and strokes [for correction] reach to the innermost parts.