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1. छल के तराजू से यहोवा को घृणा आती है, परन्तु वह पूरे बटखरे से प्रसन्न होता है।
1. A false ballaunce is an abomination vnto the Lorde: but a true wayght pleaseth him.
2. जब अभिमान होता, तब अपमान भी होता है, परन्तु नम्र लोगों में बुद्धि होती है।
2. Where pryde is, there is shame also and confusion: but wheras is lowlinesse, there is wisdome.
3. सीधे लोग अपनी खराई से अगुवाई पाते हैं, परन्तु विश्वासघाती अपने कपट से विनाश होते हैं।
3. The innocent dealyng of the iust shall leade them: but the wickednesse of the offendours shalbe their owne destruction.
4. कोप के दिन धन से तो कुछ लाभ नहीं होता, परन्तु धर्म मृत्यु से भी बचाता है।
4. Riches helpe not in the day of vengeaunce: but ryghteousnesse deliuereth from death.
5. खरे मनुष्य का मार्ग धर्म के कारण सीधा होता है, परन्तु दुष्ट अपनी दुष्टता के कारण गिर जाता है।
5. The ryghteousnesse of the innocent ordereth his way: but the vngodly shall fall in his owne wickednesse.
6. सीधे लोगों को बचाव उनके धर्म के कारण होता है, परन्तु विश्वासघाती लोग अपनी ही दुष्टता में फंसते हैं।
6. The righteousnesse of the iust shall delyuer them: but the wicked shalbe taken in their owne vngodlynesse.
7. जब दुष्ट मरता, तब उसकी आशा टूट जाती है, और अधर्मी की आशा व्यर्थ होती है।
7. When an vngodly man dyeth, his hope is gone: the confidence of riches shall perishe.
8. धर्मी विपत्ति से छूट जाता है, परन्तु दुष्ट उसी विपत्ति में पड़ जाता है।
8. The ryghteous shalbe delyuered out of trouble: and the vngodly shall come in his steade.
9. भक्तिहीन जन अपने पड़ोसी को अपने मुंह की बात से बिगाड़ता है, परन्तु धर्मी लोग ज्ञान के द्वारा बचते हैं।
9. The dissembler with his mouth hurteth his neighbour: but through knowledge shall the iust be deliuered.
10. जब धर्मियों का कल्याण होता है, तब नगर के लोग प्रसन्न होते हैं, परन्तु जब दुष्ट नाश होते, तब जय- जयकार होता है।
10. When it goeth well with the ryghteous the citie is mery: and when the vngodly perishe there is gladnesse.
11. सीधे लोगों के आशीर्वाद से नगर की बढ़ती होती है, परन्तु दुष्टों के मुंह की बात से वह ढाया जाता है।
11. In the blessyng of the ryghteous the citie is exalted: but it is ouerthrowen by the mouth of the wicked.
12. जो अपने पड़ोसी को तुच्छ जानता है, वह निर्बुद्धि है, परन्तु समझदार पुरूष चुपचाप रहता है।
12. A foole slaundereth his neyghbour: but a wise man holdeth his peace.
13. जो लुतराई करता फिरता वह भेद प्रगट करता है, परन्तु विश्वासयोग्य मनुष्य बात को छिपा रखता है।
13. A dissemblyng person wyll discouer priuie thynges: but he that is of a faythfull heart wyll kepe counsayle.
14. जहां बुद्धि की युक्ति नहीं, वहां प्रजा विपत्ति में पड़ती है; परन्तु सम्मति देनेवालों की बहुतायत के कारण बचाव होता है।
14. Where no counsayle is, there the people decay: but wheras many are that can geue counsayle, there is wealth.
15. जो परदेशी का उत्तरदायी होता है, वह बड़ा दु:ख उठाता है, परन्तु जो उत्तरदायित्व से घृणा करता, वह निडर रहता है।
15. He that is suretie for a straunger shall smart for it: and he that hateth suretishyp is sure.
16. अनुग्रह करनेवाली स्त्री प्रतिष्ठा नहीं खोती है, और बलात्कारी लाग धन को नहीं खोते।
16. A gratious woman getteth honour: but the strong men attayne riches.
17. कृपालु मनुष्य अपना ही भला करता है, परन्तु जो क्रूर है, वह अपनी ही देह को दु:ख देता है।
17. He that is mercifull, doth hym selfe a benefite: but who so hurteth his neyghbour, is a tiraunt.
18. दुष्ट मिथ्या कमाई कमाता है, परन्तु जो धर्म का बीज बोता, उसको निश्चय फल मिलता है।
18. The vngodly worketh deceiptfull workes: but he that soweth righteousnesse shall receaue a sure rewarde.
19. जो धर्म में दृढ़ रहता, वह जीवन पाता है, परन्तु जो बुराई का पीछा करता, वह मृत्यु का कौर हो जाता है।
19. Lyke as ryghteousnesse bringeth lyfe: euen so to cleaue vnto euyll, bryngeth death.
20. जो मन के टेढ़े है, उन से यहोवा को घृणा आती है, परन्तु वह खरी चालवालों से प्रसन्न रहता है।
20. The Lorde abhorreth them that be of a corrupt heart: but he hath pleasure in them that are of an vndefiled conuersation.
21. मैं दृढ़ता के साथ कहता हूं, बुरा मनुष्य निर्दोष न ठहरेगा, परन्तु धर्मी का वंश बचाया जाएगा।
21. Though hand be ioyned in hande, yet the wicked shall not escape: but the seede of the ryghteous shalbe preserued.
22. जो सुन्दर स्त्री विवेक नहीं रखती, वह थूथन में सोने की नत्थ पहिने हुए सूअर के समान है।
22. A faire woman without discrete maners, is lyke a ryng of golde in a swines snoute.
23. धर्मियों की लालसा तो केवल भलाई की होती है; परन्तु दुष्टों की आशा का फल क्रोध ही होता है।
23. The desire of the ryghteous is acceptable: but the hope of the vngodly is indignation.
24. ऐसे हैं, जो छितरा देते हैं, तौभी उनकी बढ़ती ही होती है; और ऐसे भी हैं जो यर्थाथ से कम देते हैं, और इस से उनकी घटती ही होती है।2 कुरिन्थियों 9:6
24. Some man geueth out his goodes and is the richer: but the niggarde hauyng inough, wyll depart from nothyng, and yet is euer in pouertie.
25. उदार प्राणी हृष्ट पुष्ट हो जाता है, और जो औरों की खेती सींचता है, उसकी भी सींची जाएगी।
25. He that is liberall in geuyng, shall haue plentie: and he that watereth, shalbe watered also hym selfe.
26. जो अपना अनाज रख छोड़ता है, उसकी लोग शाप देते हैं, परन्तु जो उसे बेच देता है, उसको आशीर्वाद दिया जाता है।
26. Who so hoordeth vp his corne, shalbe cursed among the people: but blessyng shall lyght vpon his head that geueth foode.
27. जो यत्न से भलाई करता है वह औरों की प्रसन्नता खोजता है, परन्तु जो दूसरे की बुराई का खोजी होता है, उसी पर बुराई आ पड़ती है।
27. He that searcheth for good thynges fyndeth fauour: but who so seketh after mischiefe, it shall happen vnto hym.
28. जो अपने धन पर भरोसा रखता है वह गिर जाता है, परन्तु धर्मी लोग नये पत्ते की नाई लहलहाते हैं।
28. He that trusteth in his riches shall haue a fall: but the ryghteous shall florishe as the greene leafe.
29. जो अपने घराने को दु:ख देता, उसका भाग वायु ही होगा, और मूढ़ बुद्धिमान का दास हो जाता है।
29. Who so maketh disquietnesse in his owne house, he shal haue winde for his heritage: and the foole shalbe seruaunt to the wise.
30. धर्मी का प्रतिफल जीवन का वृक्ष होता है, और बुद्धिमान मनुष्य लोगों के मन को मोह लेता है।
30. The fruite of the ryghteous is a tree of life: and he that winneth mens soules is wise.
31. देख, धर्मी को पृथ्वी पर फल मिलेगा, तो निश्चय है कि दुष्ट और पापी को भी मिलेगा।।1 पतरस 4:18
31. If the ryghteous be recompensed vpon earth: howe much more then the vngodly and the sinner?